8 HASZNOS TANÁCS – HOGY NE VERJENEK ÁT!

Az étrend-kiegészítő termékek piacán sajnos továbbra is gyakori a fogyasztók bizalmával történő visszaélés.

Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány szempontot, amelyek segíthetnek a „gyanús” termékek kiszűrésében.

1. Gyógyíthatatlan betegséget gyógyít meg
A termék olyan betegségekre ígér gyógyulást, ami az orvostudomány jelenlegi állása szerint gyógyíthatatlan. Legyen gyanús, ha egy termékről azt állítják, hogy „azonnal hat”, vagy ha meggyógyít mindent (is). Tegyük fel magunknak a kérdést: mennyire reális, hogy valaki egy egyszerű, mindenre jó megoldással rukkol elő – tényleg lehet, hogy arra a megoldásra még soha senki nem gondolt korábban? Egyetlen szakembernek sem jutott még eszébe?

2. A szegény üldözöttek…
A termék fejlesztőjét/feltalálóját a gyógyszerlobbi, az állam, és általában mindenki üldözi és elnyomja – az ilyen történeteket kezeljük kellő szkepticizmussal.

3. A terméket forgalmazó honlap URL címe gyanús
Gyanús lehet például, ha a címnek nincs köze a termékhez, vagy ha a webcím túl hosszú, és a cím eleje „nem aktív”, azaz sehova nem vezet. További intő jel, ha az URL cím kiterjesztése furcsa, szokatlan.

4. Fiktív szakemberekkel reklámozzák a terméket
Tipikus, hogy „fehérköpenyes” doktor vagy doktornő, esetleg dietetikus képével reklámoznak termékeket, de nincs ott a „szakember” neve, nem ellenőrizhető, hogy ki is ő valójában.

5. A termék reklámozása ismert intézménnyel, fiktív szakmai szervezetekkel, fiktív szakmai lapokkal
Ilyen esetekben mindig ellenőrizzük az állításokat az adott intézmény/szakmai szervezet hivatalos honlapján is. Olyan is van, amikor már az intézmény/szervezet neve is rosszul szerepel a kamu termék reklámozásánál.

6. Egyoldalú, túlzó fogyasztói vélemények a weboldalon
Gyakori pl. a Facebook posztok utánzata hamis képekkel, hamis hozzászólásokkal. Az is gyanús, ha a terméket túl sokan dicsérik, bármiféle ellenvélemény nélkül.

7. A termék csak az Interneten érhető el
Ha egy termék normál kereskedelmi forgalomban elérhető, a megbízhatóság egyik jele lehet. A gyógyszertárban is kapható termékek minőségét, megfelelőségét minden esetben ellenőrzik. A drogériákban, üzletláncokban kapható kész0ítményekre is van kontroll: belistázás előtt ezek is ellenőrzésen mennek át.

8. Szenzációs kedvezmény!
Egy komoly, jó minőségű terméknek el kell tudni viselnie, hogy a leendő fogyasztó átgondolja, kell-e neki a termék, vagy nem. Ha a fogyasztót azzal sokkolják, hogy most azonnal rendelje meg a terméket, mert már csak néhány óra vagy perc van hátra a „csak most, csak Önnek!” akcióból, az legyen gyanús számunkra. Személyes kedvencem a visszaszámoló óra, ami mutatja, hány perc van még hátra az akcióból. Majd mikor újra a weboldalra kattintunk, az óra újraindul. Az ilyen terméket biztosan ne vegyük meg!